Leve de toeristen

31 mei 2013

Na 4 dagen stage, hadden we alledrie een dagje vrijaf. Dit gaf ons de kans om samen nog eens een stapje in de wereld te zetten.

We vonden het jammer dat we elkaars stageplaats niet zagen. Daarom besloten we eerder deze week te vragen of we vrijdag met de medestudenten een kort bezoekje mochten brengen in de drie kinderdagverblijven. De stageplaatsen stemden hiermee akkoord en we spraken een uur af voor  het bezoek.

We gingen eerst naar het kinderdagverblijf Océane, de stageplaats van Audrey, waar Eléonore ons een rondleiding gaf. We bleven nog even in de leefgroep en gingen vervolgens naar het tweede kinderdagverblijf, namelijk Merlin Pinpin (stageplaats van Julie). Ook daar kregen we een rondleiding in de oudercrèche door Valérie. De aanwezigheid van de ouder en de felle kleuren in het KDV waren opvallend. Dit kinderdagverblijf heeft ook kastjes op kinderhoogte om de schoenen in te steken. Dit hadden we nog niet eerder gezien, maar is een leuk idee om te onthouden.

We werden pas 's namiddags verwacht in het derde kinderdagverblijf en gingen daarom nog een stapje in Lyon zetten. Het slechte weer hield ons niet tegen om naar het mooie 'Bellecour' te gaan.

Bellecour 4  Bellecour 7  Bellecour 8

Doordat we een klein beetje jaloers waren op Firenze, besloten we om een lekkere Italiaanse pizza te eten in de stad. Erna gingen we naar de stageplaats van Melanie, namelijk 'Les petits points' (verbonden met een sociaal centrum). Elodie was niet aanwezig en daarom gaf Melanie ons een rondleiding. Er waren twee dingen die ons meteen opvielen. Ten eerste was de aanwezige diversiteit opvallend groter dan in de andere kinderdagverblijven. Ten tweede is het aanbod van spelmateriaal veel beperkter in vergelijking met anderen.
We vonden het zeer leerrijk om elkaars kinderdagverblijf te zien!

Vervolgens namen we bus en metro naar 'Vieux Lyon', waar we afgesproken hadden met Valérie en Eléonore. Samen gingen we naar de prachtige basiliek, waar Eléonore onze gids was.

Erna was het tijd om afscheid te nemen van de Franse medestudenten en hen te bedanken voor de leerrijke ervaring.
Valérie & Julie  Eléonore & Audrey

Melanie en Audrey verblijven nog tot zondagavond in Lyon, terwijl Julie vrijdagavond al naar huis kwam. De twee meiden hebben de twee komende dagen niet mogelijkheid om jullie op de hoogte te houden, maar zij zijn zeker en vast bereid om jullie maandag meer te vertellen over spannende gebeurtenissen!

Au revoir!