Stress

28 mei 2013 - Lyon, Frankrijk

Gisteren was het onze eerste echte stagedag! Spannend... We hadden alle drie het gevoel dat we een examen moesten gaan afleggen.

Omdat we uit goede bron vernomen hadden dat de school waar we verwacht werden (ESSSE) even zoeken is vanuit het metrostation, zijn we goed op tijd vertrokken.Na eventjes zoeken vonden we de juiste uitgang en stonden we 10 min te vroeg op de school.

De directeur, het opleidingshoofd en studenten hebben ons hartelijk ontvangen. Thee, koffie en ontbijt werden ons aangeboden. We kregen wat algemene uitleg over de opleiding en nadien mochten we elk mee naar de stageplaats.

Julie volgt Valérie deze week in Merlin Pinpin – Crèche Parental

Audrey gaat met Eleonore mee naar Océane

Melanie en Elodie gaan naar Trois Petits Points - Halte garderie

Op de stageplaatsen mogen geen foto's met kinderen op genomen worden, we proberen om in de loop van de week enkele foto's van de verschillende ruimtes te posten.

Hieronder beschrijft Julie haar eerste dag:

Samen met de Franse studente Valérie ging ik naar mijn stageplaats, genaamd Merlin Pinpin. Dit is een kinderopvang waar 15 kinderen per dag opgevangen worden, waar 4 professionals werken en waar ouderparticipatie heel belangrijk is. Daarenboven is er een kokkin die iedere dag  de maaltijden voor de kinderen bereidt. Iedere dag komen er drie ouders naar de opvang om met de kinderen te spelen en te helpen in het kinderdagverblijf. Ze wisselen elkaar op een systematische wijze af. Het is echt leuk om te zien hoe de opvang één grote familie is, een plaats waar ontmoeting centraal staat. Ik stelde mij daarom aan iedere oudere persoonlijk voor. Ze waren heel nieuwsgierig naar wat ik gedurende deze week zal doen en ze heetten mij van harte welkom. Ook de teamleden waren heel vriendelijk.
Het Frans spreken verliep heel wat moeilijker dan ik dacht, maar ik probeerde mij toch uit te drukken. Ze begrepen dat dit niet makkelijk was om vlot te spreken, maar gedurende de dag vorderde dit.
In de voor- en namiddag heb ik hoofdzakelijk de werking geobserveerd en met de kinderen gespeeld. Ik stelde veel verschillen vast met de werkingen die ik ken. Dit zal de komende dagen duidelijker worden.

Hieronder beschrijft Audrey haar eerste dag:

Na de kennismaking op school, volgde ik Eléonore naar crèche l'Oceane. Ze vertelde mij onderweg dat iedereen er heel hartelijk was, dat ze heel open waren en ze uitkeken naar mijn komst. Aangekomen in het kinderdagverblijf, voelde ik mij inderdaad erg welkom.

Crèche l'Océane biedt opvangplaatsen voor 20 kinderen van 0 tot 3 jaar. Er werken 2 Educateurs de jeunes enfants (het equivalent van Pedagogisch Coach), waarvan 1 de directeur is. Er werken nog 5 andere opvoeders en een kokkin.

Er zijn 5 ruimtes voor de kinderen: een slaapzaal, speelzaal/eetruimte, knutselruimte/eetruimte, een badkamer en een buitenruimte.

Ik heb nog niet veel dingen gezien die spectaculair anders zijn dan mijn ervaringen in België, maar heb wel al enkele kleine dingen gezien die ik zeker ga proberen te onthouden. In een later bericht hierover meer.

Hieronder beschrijft Melanie haar eerste dag:

Elodie neemt me mee naar haar stageplaats 'Halte garderie « Trois petits points », Centre social du point du jour'. Dit is een kinderdagverblijf dat gelinkt is aan het Sociaal & Cultureel Centrum. Er worden dagelijks 12 kindjes opgevangen tussen de 2 en 3 jaar oud. Er werken twee vaste begeleiders in het kinderdagverblijf: Marc en Cristel. Er is een persoon die zich bezig houdt met de logistiek (eten maken, kuisen,...) van de creche. Claire is de verantwoordelijke en heeft het diploma 'Educateur de jeunes enfants'.

Het kinderdagverblijf heeft een grote binnenspeelruimte dat ingedeeld is in drie kleinere ruimtes. Verder is er een slaapruimte, een verzorgingsruimte en de keuken. Het kinderdagverblijf beschikt over een kleine buitenruimte, waar de kinderen kunnen spelen.

Op woensdagnamiddag worden er enkele oudere kinderen opgevangen. Deze kinderen gaan naar school in het schooltje naast het kinderdagverblijf.

Op 07 juni vindt er een groot feest plaats in het Sociaal Centrum. Ook het kinderdagverblijf doet hieraan mee.

Het is mij opgevallen dat de begeleiders elke actie die ze ondernemen, uitleggen aan het kind. Dit zodat het kind weet waarom bepaalde acties ondernomen worden, en waaraan het zich kan verwachten. Er wordt duidelijk naar de kinderen gecommuniceerd wat van hen verwacht wordt, en wat de gevolgen zullen zijn indien ze hier niet aan voldoen.

De sfeer die in het kinderdagverblijf hangt en de mentaliteit naar kinderen, ouders, buurtbewoners toe, doet mij denken aan deze in Elmer Noord. (Mijn stageplaats van vorig jaar) Familie, diversiteit en het kind staan centraal.

Enkele sfeerbeelden van onze 'vrije' momenten

De eerste schooldag!

Eerste schooldag

We hebben de uitgang van de Carrefour gevonden- OEF!

Zot doen 3

Zware inkopen 3

Morgen meer nieuwtjes! Kom zeker terug ;)

1. Tante soke:
    30 mei 2013
    mel in kader waarvan lopen jullie die stage?