Hoe we onze derde dag beleefden

29 mei 2013

De beleving van Audrey

Nog geen drie dagen stage aan het lopen, of de kinderen kennen mijn naam al en spreken hem zelfs uit! Weliswaar op z’n Frans (Odrais), maar dat doet iedereen hier.

Ik werd dan ook duidelijk aan de kinderen voorgesteld door Eléonore. Ze keek de kinderen aan, zei mijn naam en legde uit wat ik kwam doen. Dit zowel bij de kleinste kinderen als bij de oudste kinderen.

Gisteren maakte ik een knutselactiviteit mee. Het proces was duidelijk veel belangrijker dan het product. De kinderen mochten lijm op een blad doen en hier takjes, pluimpjes, vilten figuurtjes en papier op plakken. Het maakte niet uit of ze effectief lijm op het blad deden, of de dingen op het blad kleefden, wat ze met de pluimpjes en het papier deden,… Als ze maar experimenteerden en deden wat hun interesseerde. Een goed praktijkvoorbeeld van wat we in de lessen op school leren.

Wat me opvalt, is dat de kinderen zeer sterk zijn in hun taalgebruik. Ze verstaan/gebruiken (in mijn ogen) moeilijke woorden en je kan “echte” conversaties met hun vormen.

De directeur die tevens “educateur de jeunes enfants” is, draait mee in de verzorging en opvoeding van de kinderen.

Zodat de kinderen met iedereen in contact zouden komen, geeft de huishoudelijke hulp het vieruurtje aan de oudste kinderen en komt ook de kokkin af en toe meedraaien in de groep. Er worden activiteiten met ouders georganiseerd en de kinderen maken morgen een uitstapje naar het rusthuis. Dit laatste gebeurd één keer per maand.

De beleving van Julie

Vandaag maakte ik de opening van het kinderdagverblijf mee (8u). Het was leuk en ik maakte van de gelegenheid gebruik om foto's te nemen van het KDV. Vervolgens vertelde Valérie welke kinderen er vandaag kwamen. In Frankrijk hebben de kinderen vrijaf op woensdag. Hierdoor kwamen er vandaag twee kleuters die 4 jaar oud zijn. In het totaal waren er 12 kinderen, 3 professionals, 1 ouder, 1 kokkin en 2 stagiaires. Je merkt al snel het verschil met de kinderdagverblijven die wij, in België, gewoon zijn.

Merlin Pinpin - Julie 10  Merlin Pinpin - Julie 6  Merlin Pinpin - Julie

In de voormiddag hebben de jongste peuters met knopen mogen spelen en de oudsten verfden. Het waren leuke activiteiten en sloten aan bij de interesses van de kinderen. Er werd niemand gedwongen om deel te nemen aan deze activiteiten. Daarna werd het tijd om te eten. Ik mag op dat moment niet meehelpen en moet observeren. Na het eetmaal wou ik de tafels schoonmaken, maar al snel kwam er iemand naar mij toegelopen. Ze benadrukte dat ik de hele tijd moet observeren en dit niet mag doen. Ik vond dit enorm jammer en was verschoten van haar reactie. Toen we naar huis mochten, vertelde ik dit aan Valérie. Zij zei dat studenten in Frankrijk de eerste stageweek enkel mogen observeren. Het ene KDV is hier al soepeler in dan het andere. Ik was teleurgesteld.

Op ieder moment van de dag is er een aanwezigheid van één ouder. Zij mogen spelen met de kinderen en huishoudelijke taken doen. Eén keer maand is er een vergadering waar één ouder per gezin naartoe moet komen. Ook op gebied van administratie worden ouders actief betrokken . Er zijn vier functies die jaarlijks moeten vervuld worden: président, vice-président, trésorier & sécretaire. Op de onderstaande foto's zien jullie twee vaders die aan het werk zijn in het KDV.

Merlin Pinpin - Julie 12  Merlin Pinpin - Julie 13

Ook op gebied van taalontwikkeling, dat Audrey al vertelde, is er een opvallend verschil met de Vlaamse kinderen. Er wordt op een volwassen manier met de kinderen gesproken en dit heeft een grote invloed op de gesprekken tussen de kinderen onderling.

De beleving van Melanie

Voor de derde dag op rij werd ik pas 's middags in de creche verwacht. Dit heeft als voordeel dat ik, terwijl de kinderen aan het slapen zijn, iedereen lastig kan vallen met mijn vragen :p. Zo leert Elodie mij wat meer over het schoolsysteem in Frankrijk en ook de geschiedenis van het kinderdagverblijf komt aan bod. Het kinderdagverblijf is gegroeid uit het Sociaal Centrum dat er gevestigd is. Vroeger was de creche maar 4 uur per dag geopend. Op vraag van de ouders is beslist om hier volle dagen van te maken. Dit heeft als voordeel dat ze een tweede begeleider (of zoals ze hier zeggen: 'Professionel/ Prof'') kunnen aannemen: Onze Marc! (Jaweeel een man in de opvang wooohoooo!). De indeling van de leefgroepen is over het algemeen anders dan bij ons. Er zijn drie leefgroepen. Les bébés, les moyens en les grands. Ook het aantal kinderen per begeleider is anders dan bij ons. Max 5 baby's per begeleider en bij de oudere kinderen is het 6 (a 8)per begeleider.

Enkele beelden van het kinderdagverblif

Panorama Trois Petits Points

Panorama Trois Petits Points

's Avonds

We gingen met twee Franse studenten naar een Japanees restaurant. Het was zeer lekker! Erna gingen we samen nog iets drinken in een biercafé (Le Fleur du Malt), waar ook onze docenten geweest waren! We kregen een uitgebreid verslag van die avond met hen.

Panaroma Yasmin Garden

Shake it like a polaroid picture

1. Tante soke:
    30 mei 2013
    super dames...geniet ervan..volg jullie
  2. Dursun:
    30 mei 2013
    amai amai amai ! leuk dit allemaal te lezen! Ook bedankt voor de foto's online te zetten zo hebben we een beter beeld en leven we het (deels) mee :p
  3. Sofie De Backer:
    31 mei 2013
    Is het verhaal van het appelbier aan bod gekomen? Hopelijk konden jullie betere biersuggesties doen...
    Leuk om te lezen wat jullie beleefd hebben, ook al hadden jullie misschien verwacht om meer zelf te kunnen doen.
  4. Audrey, Julie & Melanie:
    1 juni 2013
    We hebben geen toegang meer tot internet (Julie heeft haar laptop meegenomen)
    Tante So: Het is een uitwisseling om te leren hoe de kinderopvang er in andere landen aan toegaat :) Bedankt om ons te volgen
    Sofie: We hebben geen verhalen gehoord dat we niet mochten (denk ik). Het appelbier is niet aan bod gekomen :D Het was even wennen, maar we begrijpen wel waarom het nodig is om te observeren. Na verloop van tijd hebben we kunnen participeren, op drie dagen tijd is het logisch dat dit niet voor 100% is.

Tot maandag!
    Melanie